Hoogbegaafde / begaafde kinderen
Hoogbegaafde kinderen hebben een andere manier van leerstofaanbod nodig om te leren 'leren'. Ook zij moeten aangezet worden, door middel van een leerproces hun eigen manier van leren (leerstrategie) te ontwikkelen. Door rekening te houden met hun analytische, creatieve en associatieve denkwijze probeert Juan y Rosa hen aan te zetten tot nadenken over deze eigen leerstrategie.
De leermethode Spaans daagt uit tot:
- meer vragen
- zelf antwoorden zoeken
- zelfstandig werken
- presenteren, drama
- creativiteit
Hoezo voor de basisschool een tweede vreemde taal?
Als een leerling:
- thuis gestimuleerd wordt alles te vragen en te ontdekken…
- ook op school meer vragen heeft dan antwoorden krijgt…
- creatief is…
- nog zijn eigen leerstrategie moet ontdekken…
en als op de basisschool:
- de aandacht groeit voor de begaafde leerling…
- de lesstof verbreedt en/of verdiept moet worden…
- niet alleen op rekengebied maar ook op taalgebied gezocht wordt naar verbreding en/of verdieping…
dan komt vanzelf een tweede, vreemde taal in beeld!
Waarom dan Spaans?
En Spaans is een goede keuze omdat:
- Spaans aanwezig is in de wereld van de kinderen door muziek, voetbal, films, eten.
- Het is een Romaanse taal die voorbereidt op het Frans en Latijn.
- Spaans leren op de basisschool betekent niet per definitie een voorsprong nemen op het curriculum van het voortgezet onderwijs.
- Spaans is een wereldtaal.
Eureka!: Wist u dat Spaans voor dyslectische kinderen een verademing is om te lezen en te schrijven, de letter-klank combinatie is transparanter dan het Nederlands en de meeste andere vreemde talen. Veel woorden kennen in het Spaans het ritme medeklinker-klinker-medeklinker-klinker (R o s a, c a s a, ch i c a, f e l i c i d a d).