SPAANS LEREN MET JUAN Y ROSA, DEEL 1, 'Juan y Rosa están de vacaciones'
Voor iedereen die wil proeven van deze uitdagende leermethode Spaans, kan hier een aantal activiteiten uit het leer- en werkboek uitproberen.
(Totale tijd: 8 TOT 10 UUR)
MET ZIJN TWEEËN WERKEN MAAKT TAAL LEREN LEUKER
Geschikt voor groep 5 tot en met 8 (samen met ouder of begeleider ook vanaf 7 jaar)
In deze activiteit leer je in het Spaans te groeten, leer je over de Spaanse uitspraak en schrijfwijze én leer je over de twee werkwoorden in het Spaans die “zijn” betekenen. Twee woorden die hetzelfde lijken te betekenen in het Nederlands maar door de Spaanse taal ontdek je toch verschillen in de betekenis. Deze activiteit komt uit de leermethode Juan y Rosa. Je leert Spaans door middel van opdrachten waarmee je de schrijfvaardigheid, de luistervaardigheid, de spreekvaardigheid en de leesvaardigheid in het Spaans kunt oefenen. Met een vreemde taal leren, maak je je leeruitdaging compleet. Hoe langer je leert aan een vreemde taal, hoe beter je jezelf kunt uitdrukken in die taal.
INLEIDING
WAT GA JE DOEN?
Verschillende opdrachten op papier maken, een presentatie voorbereiden, een dominospel, een sobremí-spel, woordenlijstenspel spelen. Je knipt uit en zelfs tijdens het knippen leer je al meer Spaans.
WAT HEB JE NODIG?
Bijlagen PDF’s: LEER- WERKBLAD.1a, sobremí-spel.1a, woordenlijstenspel.1a, dominospel.1a, Spellendoos Groot Schaar, potlood, gum, correctiepen Stevig papier Audiospeler, koptelefoon
3 mp3 bestanden
WAT GA JE LEREN?
Je leert rijtjes te leren, vreemde woorden te leren en je leert over de Spaanse werkwoordsvormen. Je leert over de Spaanse uitspraak, de schrijfwijze en zinsstructuur. Je leert te groeten in het Spaans en je leert over de twee Spaanse werkwoorden die 'zijn' betekenen.
AAN WELKE EISEN MOET HET EINDPRODUCT VOLDOEN?
Je hebt de spellen gespeeld en de opdrachten allemaal ingevuld. Bij het nakijken had je maar enkele fouten. Je hebt de toets gemaakt, de Extra of de Más opdrachten gemaakt. Het lied of een toneelstukje heb je gepresenteerd. Tenslotte kun je kort uitleggen wat het verschil is tussen SOY en ESTOY.
WERKWIJZE
Lees over de werkwijze op het werkblad LEER-WERKBLAD.1a van de leermethode Juan y Rosa en volg de aanwijzingen van Don Toro. Lees de uitleg over de Spaanse klanken en de schrijfwijze en luister naar de eerste audioclips van de woordenlijst en de dialoog. Speel de spellen om de nieuwe woorden te oefenen en het verschil tussen SOY en ESTOY te ervaren en te begrijpen. Maak daarna de opdrachten en presenteer het lied of een toneelstukje. Kijk elkaars opdrachten na met SLEUTEL.1a. Vraag alleen hulp als het nodig is aan je begeleider. Gaat je vraag over de Spaanse uitspraak dan kun je ook Skypen met een Spaanse begeleider of met Don Toro. Je begeleider vertelt je hoe je dat doet.
BEN JE KLAAR?
Vertel je leerkracht ook tussentijds waar je bent en hoe het gaat. Laat zien wat je al gedaan hebt en hoe je de Spaanse woorden hebt geleerd. Als je helemaal klaar bent met de hele opdracht kijk je nog eens samen terug hoe je hebt gewerkt met het evaluatieblad EVAL.1a.
EXTRA SPELLEN OM SPAANS TE OEFENEN
Doos om Spellen te bewaren.pdf
Dominospel.1a.pdf
Sobremí-spel.1a.pdf
Woordenlijstenspel.1a.pdf
AUDIOCLIPS ACTIVITEITEN
audioclip.1.mp3
audioclip.2.mp3
audioclip.3.mp3