23 mei 2022 Touwtje springen 3 kinderen_001.png Zing, spring met de leerlingen de zomer in! Zing, spring met de leerlingen de zomer in!
23 mei 2022 Een patio in Córdoba met prachtige bloemen Córdoba, stad van de patio’s Córdoba, stad van de patio’s
23 mrt 2022 Toledo nieuwsbrief.jpg Toledo (Tolentum): de stad van nu Toledo (Tolentum): de stad van nu
23 mrt 2022 poster.png Het ruimtevaart pilotproject Het ruimtevaart pilotproject
23 mrt 2022 20220324_082844.jpg Het "Juan y Rosa" maart nieuws Het "Juan y Rosa" maart nieuws
23 mrt 2022 Schrijven met andere leerling.jpg Oproep voor penvriend(in) om in het Spaans mee te schrijven Oproep voor penvriend(in) om in het Spaans mee te schrijven
20240415_075936.jpg
Artikel in september nummer van FOCO 10 okt 2023 In het september nummer van de
Vereniging Docenten Spaans in
Nederland (VDSN) staat een artikel met als titel:
"Spaans als vak voor de basisschool: een
TOP vak!"

Het artikel gaat onder andere over het 'aangeboren taalvermogen' van kinderen. Ze zijn buitengewoon bedreven in het ontdekken van de juiste grammaticale regels. Het is ‘aangeboren’ omdat het inherent is aan alle mensen ter wereld. Het is een ‘taalvermogen’ omdat het specifiek geschikt is voor het leren van een taal.

Met dat 'aangeboren taalvermogen' bouwen kinderen zelf aan een steeds abstractere taalstructuur. Dat hebben de onderzoekers Gideon Borensztajn, Jelle Zuidema en Rens Bod ontdekt en beschreven in de paper: Children’s grammars grow more abstract with age (2008). De voornaamste consequentie van deze bevinding is dat de theorie van continuïteit van Noam Chomsky (over de essentie dat een volwassen grammatica aangeboren is) hierdoor wordt ontkracht. 

Het artikel is door mezelf geschreven en daarom heb ik het voor u uit de FOCO gehaald zodat u het ook kunt lezen als u geen lid bent van de VDSN. Klik hier en veel leesplezier. 
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren