Toggle navigation
Juan y Rosa, Spaans leren op de basisschool. D
e leermethode die de hoogbegaafde leerling uitdaagt om eigen keuzes te maken bij het leren!
EN
zoek
Home
De leermethode
Leerplatform
Hoogbegaafd
Toelichting en uitleg
Recensies en referenties
Vraag en antwoord
Spelen met Spaans en andere links
Informatie aanvragen
Niveaus
Deel 0
Deel 1
Deel 2
Implementatie op uw school
Inzage & handleidingen
Bestelinformatie
Bestelformulier
"Hips en tips"
Aanmelden nieuwsbrief
Identiteit, verbinding, visie
Inspiratie over taal enzo
Contact
meer items
vorige pagina
1
...
15
16
17
18
19
...
61
volgende pagina
5 feb 2021
Bezoek de de Week van de Hoogbegaafdheid van 6 t/m 14 maart
Bezoek de de Week van de Hoogbegaafdheid van 6 t/m 14 maart
5 feb 2021
Nieuw artikel: ‘De gemiddelde leerling voorbij’
Nieuw artikel: ‘De gemiddelde leerling voorbij’
5 feb 2021
Tips en ideeën om te doen voor/met de leerlingen van Juan y Rosa
Tips en ideeën om te doen voor/met de leerlingen van Juan y Rosa
5 feb 2021
Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs
Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs
17 dec 2020
Extra uitdaging tijdens deze lockdown
Extra uitdaging tijdens deze lockdown
7 dec 2020
Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten?
Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten?
meer items
vorige pagina
1
...
15
16
17
18
19
...
61
volgende pagina
Artikel in september nummer van FOCO
10 okt 2023
In het september nummer van de
Vereniging Docenten Spaans in
Nederland (VDSN) staat een artikel met als titel:
"Spaans als vak voor de basisschool: een
TOP vak!"
Het artikel gaat onder andere over het 'aangeboren taalvermogen' van kinderen. Ze zijn buitengewoon bedreven in het ontdekken van de juiste grammaticale regels. Het is ‘aangeboren’ omdat het inherent is aan alle mensen ter wereld. Het is een ‘taalvermogen’ omdat het specifiek geschikt is voor het leren van een taal.
Met dat 'aangeboren taalvermogen' bouwen kinderen zelf aan een steeds abstractere taalstructuur. Dat hebben de onderzoekers Gideon Borensztajn, Jelle Zuidema en Rens Bod ontdekt en beschreven in de paper:
Children’s grammars grow more abstract with age (2008).
De voornaamste consequentie van deze bevinding is dat de theorie van continuïteit van Noam Chomsky (over de essentie dat een volwassen grammatica aangeboren is) hierdoor wordt ontkracht.
Het artikel is door mezelf geschreven en daarom heb ik het voor u uit de FOCO gehaald zodat u het ook kunt lezen als u geen lid bent van de VDSN.
Klik hier
en veel leesplezier.
COOKIE INFORMATIE
Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies >
Accepteren