21 dec 2019 Dia1.JPG Kerstgroet Kerstgroet
17 dec 2019 edmodo.png Meer over Edmodo, de digitale omgeving van Juan y Rosa Meer over Edmodo, de digitale omgeving van Juan y Rosa
17 dec 2019 banner week v hoogbegaafdheid JyR.png Nieuwe conferenties en wat voortkwam uit de vorige Nieuwe conferenties en wat voortkwam uit de vorige
17 dec 2019 blog en andere interessante webpagina's.png Blog en andere interessante webpagina's Blog en andere interessante webpagina's
17 dec 2019 20201217_144703.jpg Extra uitdaging tijdens de lockdown Extra uitdaging tijdens de lockdown
17 dec 2019 Navidad Málaga.jpg Over de film Julieta op TV, over het inkleuren van kerstbomen en meer Over de film Julieta op TV, over het inkleuren van kerstbomen en meer
20240415_075936.jpg
Artikel in september nummer van FOCO 10 okt 2023 In het september nummer van de
Vereniging Docenten Spaans in
Nederland (VDSN) staat een artikel met als titel:
"Spaans als vak voor de basisschool: een
TOP vak!"

Het artikel gaat onder andere over het 'aangeboren taalvermogen' van kinderen. Ze zijn buitengewoon bedreven in het ontdekken van de juiste grammaticale regels. Het is ‘aangeboren’ omdat het inherent is aan alle mensen ter wereld. Het is een ‘taalvermogen’ omdat het specifiek geschikt is voor het leren van een taal.

Met dat 'aangeboren taalvermogen' bouwen kinderen zelf aan een steeds abstractere taalstructuur. Dat hebben de onderzoekers Gideon Borensztajn, Jelle Zuidema en Rens Bod ontdekt en beschreven in de paper: Children’s grammars grow more abstract with age (2008). De voornaamste consequentie van deze bevinding is dat de theorie van continuïteit van Noam Chomsky (over de essentie dat een volwassen grammatica aangeboren is) hierdoor wordt ontkracht. 

Het artikel is door mezelf geschreven en daarom heb ik het voor u uit de FOCO gehaald zodat u het ook kunt lezen als u geen lid bent van de VDSN. Klik hier en veel leesplezier. 
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren