26 mei 2015 Soy Don Toro, werkboek Wie wil er Spaans leren? Wie wil er Spaans leren?
26 mei 2015 Leerstrategieën Juan y Rosa als middel om leerstrategieën te ontwikkelen Juan y Rosa als middel om leerstrategieën te ontwikkelen
26 mrt 2015 Nieuws over Juan y Rosa Facebook van Rosa Facebook van Rosa
26 mrt 2015 don Quijote Grote verschillen in uitdrukkingen in een taal Grote verschillen in uitdrukkingen in een taal
26 mrt 2015 OBS Pluspunt Nieuws uit het onderwijs over Spaans Nieuws uit het onderwijs over Spaans
26 mrt 2015 Festival van talent Festival van talent in Eindhoven Festival van talent in Eindhoven
20240415_075936.jpg
Artikel in september nummer van FOCO 10 okt 2023 In het september nummer van de
Vereniging Docenten Spaans in
Nederland (VDSN) staat een artikel met als titel:
"Spaans als vak voor de basisschool: een
TOP vak!"

Het artikel gaat onder andere over het 'aangeboren taalvermogen' van kinderen. Ze zijn buitengewoon bedreven in het ontdekken van de juiste grammaticale regels. Het is ‘aangeboren’ omdat het inherent is aan alle mensen ter wereld. Het is een ‘taalvermogen’ omdat het specifiek geschikt is voor het leren van een taal.

Met dat 'aangeboren taalvermogen' bouwen kinderen zelf aan een steeds abstractere taalstructuur. Dat hebben de onderzoekers Gideon Borensztajn, Jelle Zuidema en Rens Bod ontdekt en beschreven in de paper: Children’s grammars grow more abstract with age (2008). De voornaamste consequentie van deze bevinding is dat de theorie van continuïteit van Noam Chomsky (over de essentie dat een volwassen grammatica aangeboren is) hierdoor wordt ontkracht. 

Het artikel is door mezelf geschreven en daarom heb ik het voor u uit de FOCO gehaald zodat u het ook kunt lezen als u geen lid bent van de VDSN. Klik hier en veel leesplezier. 
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren