9 mei 2023 Workbook Omslag voor, versie 1-1.jpg Inzet van deel 1 voor de goede Engelstalige leerlingen Inzet van deel 1 voor de goede Engelstalige leerlingen
23 feb 2023 week van de hoogbegaafdheid.png De Week van de Hoogbegaafdheid De Week van de Hoogbegaafdheid
23 feb 2023 juan y rosa y ana.jpg De digitale omgeving van de leermethode Juan y Rosa De digitale omgeving van de leermethode Juan y Rosa
23 feb 2023 FB 2023.png Nog even een terugblik op de Flamenco Biënnale en dan de lente. Nog even een terugblik op de Flamenco Biënnale en dan de lente.
22 dec 2022 NOT.png De NOT 2023, van 24 tot en met 28 januari 2023 De NOT 2023, van 24 tot en met 28 januari 2023
22 dec 2022 Clara Sola.png Clara Sola, het speelfilm debuut van Nathalie Álvarez Mesén Clara Sola, het speelfilm debuut van Nathalie Álvarez Mesén
20240415_075936.jpg
Artikel in september nummer van FOCO 10 okt 2023 In het september nummer van de
Vereniging Docenten Spaans in
Nederland (VDSN) staat een artikel met als titel:
"Spaans als vak voor de basisschool: een
TOP vak!"

Het artikel gaat onder andere over het 'aangeboren taalvermogen' van kinderen. Ze zijn buitengewoon bedreven in het ontdekken van de juiste grammaticale regels. Het is ‘aangeboren’ omdat het inherent is aan alle mensen ter wereld. Het is een ‘taalvermogen’ omdat het specifiek geschikt is voor het leren van een taal.

Met dat 'aangeboren taalvermogen' bouwen kinderen zelf aan een steeds abstractere taalstructuur. Dat hebben de onderzoekers Gideon Borensztajn, Jelle Zuidema en Rens Bod ontdekt en beschreven in de paper: Children’s grammars grow more abstract with age (2008). De voornaamste consequentie van deze bevinding is dat de theorie van continuïteit van Noam Chomsky (over de essentie dat een volwassen grammatica aangeboren is) hierdoor wordt ontkracht. 

Het artikel is door mezelf geschreven en daarom heb ik het voor u uit de FOCO gehaald zodat u het ook kunt lezen als u geen lid bent van de VDSN. Klik hier en veel leesplezier. 
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren