8 jun 2020 Open Space Onderwijs.jpg Open Space Onderwijs concept van Willem Wind Open Space Onderwijs concept van Willem Wind
8 mei 2020 edmodo.png Edmodo, de digitale App van Juan y Rosa Edmodo, de digitale App van Juan y Rosa
8 mei 2020 Festival van Talent plus.jpg Conferenties, beurzen en COVID-19 Conferenties, beurzen en COVID-19
8 mei 2020 Nieuwe samenwerking.jpg Nieuwe ontwikkelingen - samenwerking Nieuwe ontwikkelingen - samenwerking
8 mei 2020 2020-03-25 09.53.55.jpg Cultuur en taal Cultuur en taal
25 mrt 2020 Acadin deel 1.jpg Activiteit Spaans vanaf 8 jaar uit Juan y Rosa, deel 1 Activiteit Spaans vanaf 8 jaar uit Juan y Rosa, deel 1
Juan y Rosa 3 delen.jpg
Drie delen Juan y Rosa, Spaans leren van groep 3 tot en met 8 12 okt 2017

Met veel enthousiasme geven wij u hierbij een overzicht van de drie delen van de leermethode Juan y Rosa en de onderlinge binding tussen deze delen.

Don Toro uit Soy Don Toro neemt de leerling van groep 3 mee in de nieuwe taal, het Spaans. Dit doet hij op een spelende en lerende wijze. Wat zou het Spaanse woord ‘pera’ kunnen betekenen? Durf jij te gokken uit zes plaatjes? Hoe denkt je buurman of buurvrouw erover? En wat vind jij daarvan? Met deze en andere vragen wordt de leerling meegenomen in de nieuwe wereld van het Spaans waarbij Ana met de leerling mee leert. Zij heeft een Spaanse moeder en een Nederlandse vader en dus een kleine voorsprong. De leerling leert te luisteren naar Spaanse liedjes en een Spaans sprookje terwijl nog niet alle woorden uitgelegd zijn. Toch zullen ze al veel van het sprookje en de liedjes begrijpen en al best veel Spaans leren. De leerling wordt niet getoetst maar wel op weg geholpen door Don Toro en Ana om spelenderwijs manieren te vinden om al die nieuwe woorden te leren en om leren als leuk te blijven ervaren. Aan het einde van deel 0 staat de leerling voor de keuze om Spaans te gaan leren met deel 1 van de leermethode, Juan y Rosa están de vacaciones. Met de tools die hij tot dan toe al heeft geleerd, begint voor de leerling ‘het serieuze’ werk!

In deel 1 neemt die zelfde Don Toro de leerling weer mee aan de hand bij het leren van al wat geleerd moet worden. Op een speelse wijze krijgt de leerling langzamerhand door dat voor het leren van de leerdoelen in elk hoofdstuk niet alle opdrachten geleerd hoeven te worden. Maar mocht de leerling er zin in hebben kan hij meer leren dan de basis leerdoelen. De zelfverantwoordelijkheid van de leerling bij het leren van Spaans wordt geprikkeld en uitgedaagd. Houd je van kruiswoordpuzzels of van het aanpassen van de songtekst van een lied of houd je meer van een invuloefening of het uitvoeren van een gesprekje of toneelstukje. De teksten staan dichtbij de belevingswereld van de leerling van de basisschool en ze worden op een vrije manier uitgedaagd meer te laten zien. De leerling wordt aangespoord om met behulp van de tools die hij geleerd heeft uit Soy Don Toro en de extra spellen zoals het dominospel, het woordenlijstenspel, het Sobremí-spel en het overhoorprogramma van WRTS (woordjesleren) het Spaans goed te leren. Daarnaast wordt hij in elk hoofdstuk getoetst op de leerdoelen uit het hoofdstuk.

Deel 2, Juan y Rosa están en casa, gaat verder met de leerling die nog meer Spaans wil leren op een nog hoger niveau, het A2 niveau van het Europees Referentie Kader (ERK).

Het A2 niveau omvat het volgende: De leerling kan zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen begrijpen die verband hebben met zaken van direct belang (bijvoorbeeld persoonsgegevens, familie, winkelen, plaatselijke geografie, werk). Hij kan communiceren in simpele en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling over vertrouwde en alledaagse kwesties vereisen. Hij kan in eenvoudige bewoordingen aspecten van de eigen achtergrond, de onmiddellijke omgeving en kwesties op het gebied van diverse behoeften beschrijven (http://www.erk.nl/docent/niveaubeschrijvingen/).  

In dit deel van Juan y Rosa krijgt de leerling meer informatie over Spanje en over de culturele en historische gebeurtenissen uit het land, verwerkt in diverse spel- en puzzeloefeningen. De oplettende leerling ontdekt dat hij nog een raadsel kan oplossen aan het einde van het boek en die oplossing kan een prijs opleveren. Beide delen 1 en 2 sluiten af met een eindtoets die de leerling na afronding een certificaat oplevert waarop zijn behaalde niveau in het Spaans vermeld zal worden. De eindtoets van deel 2 wordt in december op de website geplaatst.

De digitale omgeving van Juan y Rosa (Edmodo.com) zal in de toekomst meer en meer ingericht worden als een ontmoetingspunt voor alle leerlingen die werken met Juan y Rosa. Daarnaast kan het door de leerling gebruikt worden om in Edmodo zelf gemaakte puzzels en/of opdrachten in het Spaans op te slaan. Zo kunnen ze een logboek creëren voor zichzelf over al wat ze geleerd hebben op de basisschool van het Spaans.   

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren