14 dec 2016 Flamenco biennale.jpg Flamenco biënnale 2017 Flamenco biënnale 2017
14 dec 2016 juego de bingo.jpg Bingospel van Soy Don Toro Bingospel van Soy Don Toro
14 dec 2016 La Chana.jpg Recent festival IDFA te Amsterdam Recent festival IDFA te Amsterdam
14 dec 2016 el marinero baila.jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
14 dec 2016 Mujeres al borde.jpg Twitter met Juan y Rosa Twitter met Juan y Rosa
7 nov 2016 20161104_082838-1.jpg Meertaligheid gebruiken in de taalles Meertaligheid gebruiken in de taalles
Nederlandse versie 3 delen.jpg
Herontdekking van ‘Juan y Rosa’ 16 dec 2021

Wist u dat Juan y Rosa están de vacaciones, deel 1 van de serie, al de vijfde druk kent? Menige gebruiker van de eerste druk komt tot de ontdekking dat na vele omzwervingen van ander plusmateriaal Juan y Rosa nog steeds staat en al ver in zijn vijfde druk zit. Tijd voor wat vragen aan alle huidige gebruikers en de gebruikers van weleer. U ontvangt binnenkort een korte enquête in uw mailbox (let ook op de spambox) waarin u bevraagd wordt over de bekendheid van Juan y Rosa, het gebruik of het niet meer gebruiken van Juan y Rosa. De resultaten zal ik met u delen. Ik hoop dat u allen eraan wilt meedoen, het zal een paar minuten van uw tijd kosten. Het zal ter bevordering van mogelijk een nieuwe verbeterde druk gebruikt worden. Vast staat dat ik samen met mijn team er alles aan doe om de leermethode ‘Juan y Rosa’ sterk te houden en inpasbaar te houden in het basisonderwijs van deze en van toekomstige tijd. Kortom Juan y Rosa blijft zich mee ontwikkelen met de tijd. 

In 2009 werd deel 1en 2 van de leermethode door een groep medestudenten op de Radboud Universiteit in Nijmegen beoordeeld en die beoordeling werd toen ook vastgelegd. U kunt de twee bladzijden in het Spaans hier inzien. Analyse - blad 1; Conclusie blad 2. Inmiddels heeft de leermethode allerlei wijzigingen ondergaan met name op het gebied van de sociale media eromheen en de oefenmogelijkheden met WRTS en Edmodo en is Hyves vervangen door Facebook, Instagram en Twitter.

Ponte-Cino projecten

Op basis van dezelfde didactiek als in Juan y Rosa werken we ook tezamen met PONTE Psychologisch Adviesbureau in Capelle a/d IJssel aan het eerste project voor de basisschool ‘ruimtevaart’. Vanaf 1 februari kunt u zich opgeven om voor 2 maanden te werken met dit project tegen de prijs van €o in ruil voor het invullen van een feedback formulier. Heeft u zin om als eerste te ontdekken hoe we met het TASC-model (Thinking Actively in a Social Context) als uitgangspunt dit project over de ‘ruimtevaart’ hebben gemaakt waarbij we binnen het project de leerlingen zelf keuzes laten maken wat ze willen leren en welke eindopdracht ze willen maken maar met tussentijdse controlemomenten. Op die manier sluit de opdracht aan bij de interesse van de leerling, maar blijft de leerkracht controle houden over het eindproduct met vastgestelde kaders en doelen. Wilt u zich al aanmelden, klik hier.

          

Tenslotte vraag ik nog extra aandacht voor de Week van Hoogbegaafdheid

In 2022 vindt opnieuw deze Week van de Hoogbegaafdheid plaats en wel van 5 t/m 13 maart.

De week wordt net als vorig jaar Corona-proof gehouden. Let op de website van de organisatie. Er zullen steeds meer activiteiten geplaatst worden al naar gelang we dichter bij de start van de Week zijn. De meeste activiteiten zullen over hoogbegaafdheid gaan, maar er zullen ook activiteiten specifiek voor hoogbegaafden zijn. U kunt ook weer een activiteit verwachten van Juan y Rosa. Over die activiteit ga ik nog even nadenken. Heeft u een wens laat het mij dan weten (contact email). Vorig jaar heb ik 4 workshops gegeven over de didactiek van de Juan y Rosa leermethode. De doelgroep was de directeur van de basisschool, de intern begeleider en de begeleider en/of leerkracht

Let op de tips in deze nieuwsbrief of op de website van de organisatie van de Week van de Hoogbegaafdheid. De site kunt u bereiken via deze link.

U kunt via die website uw eigen programma samenstellen van hetgeen u graag wilt zien, horen of doen in die week in maart..

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren