9 feb 2016 Picasso 1955.jpg Uit de culturele agenda van de Spaanse ambassade in Den Haag Uit de culturele agenda van de Spaanse ambassade in Den Haag
9 feb 2016 Cadiz y carnaval.jpg Carnaval in Cádiz Carnaval in Cádiz
9 feb 2016 Silencio película de Almodóvar.jpg Almodóvar’s nieuwste film: Julieta Almodóvar’s nieuwste film: Julieta
9 feb 2016 Children books forever (2).jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
9 feb 2016 Roscón de Reyes.jpg Roscón de Reyes, wie kan hem zelf maken? Roscón de Reyes, wie kan hem zelf maken?
9 feb 2016 Don in Great Britain.jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
nieuwe normaal.png
Het nieuwe gewoon voor de gebruikers van Juan y Rosa 24 okt 2021

Het nieuwe gewoon voor Juan y Rosa zijn onder andere de leerlingpakketten. Ze worden ingezet als start pakket voor de eerste leerling of voor de school als introductie pakket. In de leerlingpakketten zitten alle boeken en audioclips die je nodig hebt om te starten met een deel. De pakketten zijn goedkoper dan het bestellen van de inhoud los van elkaar.

  • Deel 0 bestaat uit het werkboek en de handleiding met de extra websitelinken voor de Prezi’s én de groepscode deel 0 voor de toegang tot de gratis digitale leeromgeving van Juan y Rosa: Edmodo.
  • Deel 1 bestaat uit het leerboek, het werkboek, het antwoordenboek en de USB-stick met de audioclips en de groepscode deel 1 voor Edmodo.
  • Deel 2 bestaat uit het leerboek, het werkboek, het antwoordenboek en de USB-stick met audioclips en de groepscode deel 2 voor Edmodo.

    Voor beide delen 1 en 2 staan de handleidingen vrij om te downloaden op de website en in Edmodo.

Het andere nieuwe normaal is de gratis digitale leeromgeving van Juan y Rosa, Edmodo, die steeds beter wordt benut. Op dit platform staan inmiddels ook bijna alle audioclips van ieder deel. Het gebruik van dit platform kan nog best verder uitgebreid worden. ik denk dan aan het uitwisselen van informatie onderling tussen de leerlingen die Spaans leren met Juan y Rosa. Filmpjes insturen van een Spaans gesprekje of liedje. Via Edmodo zal ik een oproep plaatsen aan de begeleiders om leerlingen van verschillende scholen met elkaar in contact te brengen. Kijk maar eens of je de leerlingen van je groep daartoe kunt uitdagen. Lees ook over de uitdaging verderop in deze ‘hips en tips’ aan de leerling Spaans.

Sinds de Corona periode hebben we leren omgaan met het online afspreken in plaats van elkaar fysiek ontmoeten. Ook met mij, de auteur van de leermethode kunt u online afspreken (via het contactformulier aan te vragen) als u vragen heeft over de leermethode, over het gebruik van Edmodo of over leren van hoogbegaafden. Ook als u graag even wilt babbelen over het omgaan met leerlingen die hoogbegaafd zijn. Het bespaart mij een autorit en tijd en mocht het toch nodig zijn elkaar te ontmoeten kunnen we altijd nog een afspraak maken.

De serie Juan y Rosa deel 0 en 1 zijn zoals u vast weet vertaald voor de leerlingen die het Engels meer machtig zijn dan het Nederlands en ook graag een uitdaging willen aangaan met het leren van een extra vreemde taal. Spaans is een fonetische taal wat betekent dat elke klank in principe een letter heeft en elke letter ook wordt uitgesproken. Voor dyslectische kinderen een extra eyeopener als zij ontdekken dat ze gemakkelijker Spaans kunnen lezen dan Nederlands. Maar ook voor (hoogbegaafde) kinderen die vanuit een andere culturele achtergrond in Nederland op school zitten, kan het een opluchting zijn te ontdekken dat ze heel gemakkelijk een extra taal kunnen leren. En dus niet per definitie over een taalachterstand gesproken kan worden. Hoe meer talen je beheerst hoe gemakkelijker je verbindingen kunt leggen tussen woorden uit verschillende taalgroepen. Dus sta open voor de boeken van Juan y Rosa, Engelse versie, waarmee Engelstalige kinderen Spaans kunnen leren (website). Hierbij passen mooi het gedachtegoed van Lo & Porath die de noodzaak van een rijke leeromgeving benadrukken, gedifferentieerde instructie en een proactieve docent die elke leerling weet uit te dagen (PDF: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0016986218812474).  

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren