5 feb 2021 week van de hoogbegaafdheid.jpg Bezoek de de Week van de Hoogbegaafdheid van 6 t/m 14 maart Bezoek de de Week van de Hoogbegaafdheid van 6 t/m 14 maart
5 feb 2021 wat ik wil.jpg Nieuw artikel: ‘De gemiddelde leerling voorbij’ Nieuw artikel: ‘De gemiddelde leerling voorbij’
5 feb 2021 biennale.jpg Tips en ideeën om te doen voor/met de leerlingen van Juan y Rosa Tips en ideeën om te doen voor/met de leerlingen van Juan y Rosa
5 feb 2021 Conferenties en boeken.jpg Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs
17 dec 2020 20201217_144703.jpg Extra uitdaging tijdens deze lockdown Extra uitdaging tijdens deze lockdown
7 dec 2020 woord en zijn betekenis.jpg Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten? Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten?
Kazimierz Dabrowski (1902-1980)
Het ontbrekende puzzelstukje om de hoogbegaafde beter te begrijpen 15 apr 2016

In het april-nummer 2016 van het tijdschrift Talent is een artikel geplaatst over de inzichten van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980). Hij reikt een missend puzzelstukje aan in het Triadisch Interdependentiemodel van Renzulli en Mönks, wat kan zorgen voor een beter begrip van de denkwijze en ontwikkelingswijze van de hoogbegaafde. 

Klik om het artikel te lezen in Talent op deze pdf-link.

 

De bronnen die voor dit artikel gebruikt zijn:

Gerichhausen, Antoinette (2005, 2007, 2015) Juan y Rosa están de vacaciones, Juan y Rosa están en casa, Soy Don Toro. Lelystad: Wereldschool.

Mönks, Franz J., Irene H. Ypenburg (1995) Hoogbegaafde kinderen thuis en op school. Alphen aan den Rijn: Samsom H.D. Tjeenk Willink.

Nelson, Karen C. (1989) “Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration”, published in Advanced Development Journal, Vol. 1. Retrieved from: http://www.positivedisintegration.com/Nelson1989.pdf

Silverman, Linda (2007) ‘What is Giftedness?’ http://giftedhomeschoolers.org/resources/parent-and-professional-resources/articles/issues-in-gifted-education/what-is-giftedness/  (This article was originally published in The Boulder Parent, July, 1993, pp. 1, 13-14. Revised: March, 2007. P-50)

Website Hoogbegaafd Vlaanderen
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/6_Dabrowski.html

Website Krachtig Bewustzijn
http://www.krachtigbewustzijn.nl/pages/sub/3/36488/meten_van_overextabilities_.html

Website Gifted Homeschoolers
(Twee brochures beveel ik aan ter introductie: “I am … intense”, over de ervaringen van een ‘gifted child’ en een brochure over het forum van de Gifted Homeschoolers:
http://giftedhomeschoolers.org/educators-guide-to-gifted-children/ en http://giftedhomeschoolers.org/wp-content/uploads/2012/12/GHFbrochure.pdf?71956e&71956e)

 

 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren