In het april-nummer 2016 van het tijdschrift Talent is een artikel geplaatst over de inzichten van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980). Hij reikt een missend puzzelstukje aan in het Triadisch Interdependentiemodel van Renzulli en Mönks, wat kan zorgen voor een beter begrip van de denkwijze en ontwikkelingswijze van de hoogbegaafde.
Klik om het artikel te lezen in Talent op deze pdf-link.
De bronnen die voor dit artikel gebruikt zijn:
Gerichhausen, Antoinette (2005, 2007, 2015) Juan y Rosa están de vacaciones, Juan y Rosa están en casa, Soy Don Toro. Lelystad: Wereldschool.
Mönks, Franz J., Irene H. Ypenburg (1995) Hoogbegaafde kinderen thuis en op school. Alphen aan den Rijn: Samsom H.D. Tjeenk Willink.
Nelson, Karen C. (1989) “Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration”, published in Advanced Development Journal, Vol. 1. Retrieved from: http://www.positivedisintegration.com/Nelson1989.pdf
Silverman, Linda (2007) ‘What is Giftedness?’ http://giftedhomeschoolers.org/resources/parent-and-professional-resources/articles/issues-in-gifted-education/what-is-giftedness/ (This article was originally published in The Boulder Parent, July, 1993, pp. 1, 13-14. Revised: March, 2007. P-50)
Website Hoogbegaafd Vlaanderen
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/6_Dabrowski.html
Website Krachtig Bewustzijn
http://www.krachtigbewustzijn.nl/pages/sub/3/36488/meten_van_overextabilities_.html
Website Gifted Homeschoolers
(Twee brochures beveel ik aan ter introductie: “I am … intense”, over de ervaringen van een ‘gifted child’ en een brochure over het forum van de Gifted Homeschoolers:
http://giftedhomeschoolers.org/educators-guide-to-gifted-children/ en http://giftedhomeschoolers.org/wp-content/uploads/2012/12/GHFbrochure.pdf?71956e&71956e)