7 apr 2014 JR4.jpg Aan deel 0, lesmethode Spaans voor groep 3/4 van Juan y Rosa, wordt hard gewerkt Aan deel 0, lesmethode Spaans voor groep 3/4 van Juan y Rosa, wordt hard gewerkt
5 apr 2014 Porta de la Feria de Abril 2014.JPG 'Feria de abril' in Nederlands op 13 april 'Feria de abril' in Nederlands op 13 april
4 apr 2014 juan computert.PNG TRIELE 2014 van de vakgroep Spaans op de basisschool TRIELE 2014 van de vakgroep Spaans op de basisschool
3 apr 2014 juan computert.PNG Twitter @juan_y_rosa voor leerkrachten of begeleider Spaans Twitter @juan_y_rosa voor leerkrachten of begeleider Spaans
17 feb 2014 juan computert.PNG Contact met andere Juan y Rosa leerlingen Contact met andere Juan y Rosa leerlingen
10 feb 2014 DSC00263web.jpg Behoefte aan ondersteuning voor Spaans? Behoefte aan ondersteuning voor Spaans?
Kazimierz Dabrowski (1902-1980)
Het ontbrekende puzzelstukje om de hoogbegaafde beter te begrijpen 15 apr 2016

In het april-nummer 2016 van het tijdschrift Talent is een artikel geplaatst over de inzichten van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980). Hij reikt een missend puzzelstukje aan in het Triadisch Interdependentiemodel van Renzulli en Mönks, wat kan zorgen voor een beter begrip van de denkwijze en ontwikkelingswijze van de hoogbegaafde. 

Klik om het artikel te lezen in Talent op deze pdf-link.

 

De bronnen die voor dit artikel gebruikt zijn:

Gerichhausen, Antoinette (2005, 2007, 2015) Juan y Rosa están de vacaciones, Juan y Rosa están en casa, Soy Don Toro. Lelystad: Wereldschool.

Mönks, Franz J., Irene H. Ypenburg (1995) Hoogbegaafde kinderen thuis en op school. Alphen aan den Rijn: Samsom H.D. Tjeenk Willink.

Nelson, Karen C. (1989) “Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration”, published in Advanced Development Journal, Vol. 1. Retrieved from: http://www.positivedisintegration.com/Nelson1989.pdf

Silverman, Linda (2007) ‘What is Giftedness?’ http://giftedhomeschoolers.org/resources/parent-and-professional-resources/articles/issues-in-gifted-education/what-is-giftedness/  (This article was originally published in The Boulder Parent, July, 1993, pp. 1, 13-14. Revised: March, 2007. P-50)

Website Hoogbegaafd Vlaanderen
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/6_Dabrowski.html

Website Krachtig Bewustzijn
http://www.krachtigbewustzijn.nl/pages/sub/3/36488/meten_van_overextabilities_.html

Website Gifted Homeschoolers
(Twee brochures beveel ik aan ter introductie: “I am … intense”, over de ervaringen van een ‘gifted child’ en een brochure over het forum van de Gifted Homeschoolers:
http://giftedhomeschoolers.org/educators-guide-to-gifted-children/ en http://giftedhomeschoolers.org/wp-content/uploads/2012/12/GHFbrochure.pdf?71956e&71956e)

 

 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren