28 nov 2022 89BF5142-0009-4461-9C63-50BCBA865680.png El jeugo de San Nicolás El jeugo de San Nicolás
28 nov 2022 716C41A7-5CC9-4971-9BDD-A20319EF12C4.png De ‘Juan y Rosa’ leermethode ook voor de Engelstalige leerling De ‘Juan y Rosa’ leermethode ook voor de Engelstalige leerling
28 nov 2022 BEF1B72F-248A-456D-9019-2C13BAC0F447.png Flamenco Biënnale, Spaanse films en meer Spaans vermaak Flamenco Biënnale, Spaanse films en meer Spaans vermaak
7 okt 2022 congres VLLT.png Congres Levende Talen op 14 oktober 2022 Congres Levende Talen op 14 oktober 2022
7 okt 2022 20221005_103815.jpg Flamenco en ander Spaans vermaak Flamenco en ander Spaans vermaak
26 sep 2022 Rosa in ontwikkeling.png "Juan y Rosa" na Edmodo "Juan y Rosa" na Edmodo
Joep dohmen.png
Hoe werk je aan je eigen Bildung? 29 apr 2024 Ofwel hoe ontdek je je eigen kenmerken en laat je kenmerken los die (toch) niet bij je passen maar die wel veel aandacht krijgen in de huidige samenleving. 

Joep Dohmen maakte ons hier tijdens zijn lezing op een mooie wijze bewust van. Zijn magnum opus met als titel Iemand zijn gaat over de filosofie van de persoonlijke vorming. Onderwijs maakt ook een belangrijk deel uit in de opvoeding en vorming van kinderen. De Duitse vertaling van vorming is Bildung. Bij Bildung gaat het om een streven naar eruditie, beschaving en mentale flexibiliteit; het ontwikkelen van denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter, zodat je kunt omgaan met de complexiteit van de huidige wereld en met het onbekende van de toekomstige wereld. De schrijver vindt dat persoonlijke vorming vooraf moet gaan aan burgerschapsvorming. Iemand zijn betekent dan ook op zoek gaan naar je eigen waarden en normen en niet iemand willen worden die je niet bent, waartoe we dikwijls worden verleid in de tiktoks, insta's en YouTubes van deze tijd.

Kazimierz Dabroski deed tijdens zijn studie de ontdekking dat hoogbegaafde kinderen van nature bezig zijn om hun eigen waarden en normen voortdurend af te breken en te vervangen voor beter passende (normen en waarden). Dat heeft hij beschreven in zijn Theory of Positive Disintegration. In het aprilnummer van Talent in 2016 schreef ik hier een artikel over. U kunt het hier lezen

Hierbij aansluitend vraag ik om aandacht voor het lesmateriaal Soy Don Toro. De leerlingen leren in dit deel niet alleen de eerste Spaanse klanken, liedjes en een Argentijns sprookje maar ze leren in ieder hoofdstuk vragen te beantwoorden en bespreken met elkaar. Ana vertelt over haarzelf en stelt vragen aan de kinderen, en aan Don Toro over onderwerpen zoals: Wat vind je leuk om te doen, waar houd je van om te beleven, wat zou je willen wensen voor jezelf? Filosofische vragen die de jonge kinderen uitnodigen om te ontdekken wie ze zelf zijn en dat uit te spreken, erover te tekenen en er liedjes over te zingen. Die liedjes zijn in het Spaans dus als bijvangst leren ze al wat Spaanse klanken, woorden en zinnetjes. De visie van deel 0 zou ik als volgt kunnen samenvatten:
  1. Jonge kinderen die net op de basisschool binnenkomen uitdaging bieden.
  2. Talige kinderen van 5-8 jaar kennis laten maken met een andere taal en cultuur.
  3. Jonge kinderen in gesprek brengen met elkaar over levensvragen zoals: Wat vind je leuk om te doen, welke dromen of verlangens heb jij en wat wil jij graag beleven en nog andere vragen. 
  4. Tekenen, kleuren en op speelse wijze kennis maken met de Spaanse taal met liedjes in dezelfde filosofische vraagstelling ingebed en een prachtig sprookjesverhaal.
Actie: Ontdek deel 0 door een proefexemplaar van het werkboek met handleiding te bestellen
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren