20 okt 2014 Europees platform.jpg Indienen van voorstellen 2015 in het Erasmus+ programma geopend! Indienen van voorstellen 2015 in het Erasmus+ programma geopend!
1 sep 2014 Kzieje!.jpg Kzieje! Kzieje!
1 sep 2014 Iris Suyapa Lopez.jpg Wie wil er schrijven aan Iris Suyapa Lopez? Wie wil er schrijven aan Iris Suyapa Lopez?
30 aug 2014 Facebookjyr.jpg Facebook van Juan y Rosa Facebook van Juan y Rosa
30 aug 2014 hulpwebsite.jpg Woordjes leren hulpwebsite Woordjes leren hulpwebsite
30 aug 2014 soydontoro.jpg Youtubes die gemaakt zijn voor het nieuwe deel 0: ‘Soy Don Toro’ Youtubes die gemaakt zijn voor het nieuwe deel 0: ‘Soy Don Toro’
693b435f-054b-4566-a89d-0c3209c9f299.jpeg
Langs de kant van de weg in Tossa de Mar 29 apr 2024

Een ode aan de vissers van het stadje Tossa de Mar

Je ziet het wel vaker langs de kustlijn van Spanje. Het beeld van een vrouw die wacht op de thuiskomst van de visser. Dit beeld in Tossa laat een vrouw zien die de netten aan het maken is. Het is een traditionele lokale activiteit die verbonden is met de visserijwereld van de stad.

Het beeld van de nettenhersteller illustreert het werk dat de vrouwen deden om eventuele scheuren, breuken of losse steken in de netten te repareren na een dag vissen, zodat het klaar was voor de volgende dag om weer mee op zee te gaan. 

De vers onderaan het beeld is in het Catalaans, de officiële taal in het Noordoosten van Spanje.

Què en quedarà de vosaltres?
Només l'ombra dun temps passat,
si el temps pogués anar enrera
i algú us volgués recordar
serà perquè lenyorança
el cor ben pres i heu deixat.
                            Joan Pescador 

(In het Nederlands:
Wat zal er van jullie overblijven?
Slechts de schaduw van een verleden tijd,
als de tijd terug kon gaan
en iemand jullie wilde herinneren,
zou het zijn omdat jullie herinnering
het hart stevig vasthoudt en jullie zijn vertrokken.
                             - Joan Pescador)
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren