10 feb 2017 wrts.jpg Nieuwe WRTS woordenlijsten van Juan y Rosa Nieuwe WRTS woordenlijsten van Juan y Rosa
10 feb 2017 Veo veo.jpg Prijsvraag VEO VEO - leerling Prijsvraag VEO VEO - leerling
10 feb 2017 2017-02-18 13.13.57.jpg Congres in Ede “Talent in de klas” Congres in Ede “Talent in de klas”
10 feb 2017 voorkant werkboek.jpg Aanvulling op de handleiding bij Soy Don Toro Aanvulling op de handleiding bij Soy Don Toro
10 feb 2017 Como agua para chocolate.jpg “Como agua para chocolate” een ideale film om bij te dineren “Como agua para chocolate” een ideale film om bij te dineren
10 feb 2017 almendras.jpg Twee heerlijke gerechten Twee heerlijke gerechten
Conferenties en boeken.jpg
Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs 5 feb 2021

Op 9 maart is de landelijke IB-dag en kunt u een live-stream programma volgen van 9:00 uur tot 12:30 uur. Op de website (https://www.ibdag.nl/) kunt u een preview zien van de dag. Er zullen nieuwe en bekende activiteiten plaatsvinden, er is een red room voor vragen, dus wellicht meer dan interessant voor u om op de hoogte te blijven van de vernieuwingen in het onderwijs.

Op de Facebook site van de LBBO-SB zult u regelmatig aankondigingen aantreffen van lezingen, webinars en informatie over goed leesmateriaal die over hoogbegaafdheid gaan en omgaan met de hoogbegaafde leerling.

Kent u de visie van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs groep? Eind 2019 zijn ze opgericht en zij stellen een vrij forse (Force) visie op over ontwikkelingsgericht onderwijs, een nieuw onderwijssysteem in plaats van het jaarklassensysteem. Ze willen gelijke kansen voor elk kind. Ze willen daarvoor integrale kindcentra oprichten van 0/2 tot 18 jaar. Vanuit een krachtig opgezet bestuur en  raad van advies met bekende namen en jonge studenten uit het onderwijsveld gaan zij de ideeën vorm geven. Lees op deze website over hun visie en ervaar bij jezelf wat je ervan vindt. Deel je mening, deel de website of doe mee!

Leesmateriaal

Catharsia gaat over de ont-mayonaisering van de hersenen ter voorkoming en bestrijding van educatieve alzheimer (https://www.onderwijskunstenaar.nl/catharsia/). Het klinkt heftig, het zijn woorden die je niet graag hoort als onderwijskundige, maar de schrijver Sjef Drummen heeft misschien een punt. Hij heeft het over vernieuwend onderwijs, ontwikkelingsgericht onderwijs. Samen met drie andere heren (Jan Fasen, Bert Martens en Bert Sterken) heeft hij een visiedocument geschreven in 2013 en het Agora onderwijs in Roermond gestart in augustus 2014. Op deze website vindt u meer informatie over die prachtige Agoraschool.

Agorascholen hebben als visie: gepersonaliseerd leren. Het is autonoom leren, waarbij de lerende volledig in de lead is. Heterogene schoolfamilies van 18 jongeren volgen hun eigen persoonlijke leerroute. 500 jongeren, 500 leerroutes. De Agoriaanse Meester is de schoolvader/moeder van een “leergezin”, gemengd van 12 tot 18 en van vmbo tot vwo. Geen schoolvakken, curriculum, klassen, huiswerk, toetsen. Zelfs geen leraar voor de klas.

De lerende bepaalt het reisdoel, de Meester bepaalt de reis en elke lerende
krijgt een eigen recept.
 

De jongeren sluiten hun tijd op Agora af met het landelijke eindexamen. Niet alleen in Roermond maar nu ook in 10 andere steden; zowel PO als VO. Bekijk hier de Youtube over het Niekée-Agora onderwijs in Roermond.  

Een andere kijk op hoogbegaafdheid is geschreven door Esther de Boer, Mariken Althuizen en Nathalie van Kordelaar en gaat over het allerbelangrijkste, de essentie van de hoogbegaafde, namelijk zijn intensiteit. Mogelijk ervaart u dat als leerkracht op allerlei vlak. Als u goed in contact komt met de hoogbegaafde leerling en hem de ruimte biedt van denken, spreken en doen, zal hij zich zowel sociaal-emotioneel als cognitief in doorgaande lijn meer in balans kunnen ontwikkelen. Irmgard Ballast heeft een recensie geplaatst op het net. Lees hier de recensie.

Talenten voeden  van Juliette Walma van der Molen is een prachtig boek over toekomstbestendig en dieper leren, met heel handige docentbladen om in te zetten in de praktijk. Ze vergelijkt het voeden van talenten met de schijf van vijf in ons dagelijks eetpatroon. Naast kennis is het van belang om talent te voeden met vier andere essentiële kwaliteiten: vaardigheden, houdingen, zelfbeelden en motivaties. U kunt het boek als PDF downloaden van de website van het Kenniscentrum Wetenschap en Technologie Oost. 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren