23 mrt 2022 las fallas.jpg Zing, spring met de leerlingen de lente in! Zing, spring met de leerlingen de lente in!
23 mrt 2022 madres paralelas.png Nieuwste film van Almodóvar Nieuwste film van Almodóvar
4 feb 2022 IMG-20220109-WA0004.jpg Uffelte - Flamenco weekend Uffelte - Flamenco weekend
4 feb 2022 poster.png ‘Het Ruimtevaart project’ van Ponte-Cino ‘Het Ruimtevaart project’ van Ponte-Cino
4 feb 2022 JyR missie.80%.jpg Juan y Rosa, enquête over de leermethode Juan y Rosa, enquête over de leermethode
4 feb 2022 juan y rosa chillend.png Andere versie van 'Juan y Rosa' Andere versie van 'Juan y Rosa'
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).    

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren