10 mei 2021 san isidro labrador.jpg Mei-tips en ideeën om te doen voor de leerlingen van Juan y Rosa Mei-tips en ideeën om te doen voor de leerlingen van Juan y Rosa
8 mrt 2021 Leerlingpakketten.jpg Nieuws over de leermethode Nieuws over de leermethode
8 mrt 2021 week van de hoogbegaafdheid.jpg Deze week is de Week van de Hoogbegaafdheid Deze week is de Week van de Hoogbegaafdheid
8 mrt 2021 Artikel leerling mrt.jpg Tips en ideeën voor de leerlingen van 'Juan y Rosa' Tips en ideeën voor de leerlingen van 'Juan y Rosa'
15 feb 2021 Didactiek TASC.jpg "De gemiddelde leerling voorbij" "De gemiddelde leerling voorbij"
15 feb 2021 edmodo.png Edmodo aanvullingen Edmodo aanvullingen
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).    

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren