15 mrt 2019 Pag 9 SDT.jpg Prezi codes in werkboek van "Soy Don Toro" werken niet meer Prezi codes in werkboek van "Soy Don Toro" werken niet meer
15 mrt 2019 Beurzen 2019.1.jpg Week van Hoogbegaafdheid en "Talent in de klas" Week van Hoogbegaafdheid en "Talent in de klas"
15 mrt 2019 Dolor y gloria “Dolor y gloria”, film van Almodóvar “Dolor y gloria”, film van Almodóvar
15 mrt 2019 Las Fallas en Valencia Voorjaar in Spanje Voorjaar in Spanje
8 feb 2019 Flamenco biënnale.jpg Flamenco Biënnale Nederland Flamenco Biënnale Nederland
8 feb 2019 2019-02-01 09.34.10.jpg Voorjaarsgeluk Voorjaarsgeluk
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).    

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren