10 okt 2013 6_xx_1_1.jpg Juan y Rosa nieuws Juan y Rosa nieuws
9 okt 2013 JR4.jpg Derde netwerkbijeenkomst 'Spaans op de basisschool' Derde netwerkbijeenkomst 'Spaans op de basisschool'
7 okt 2013 JR4.jpg Persbericht over Nationaal Onderwijsakkoord Persbericht over Nationaal Onderwijsakkoord
5 okt 2013 JR4.jpg Op zoek naar subsidies en bijdragen, check bij uw gemeente Op zoek naar subsidies en bijdragen, check bij uw gemeente
2 okt 2013 Klaar voor de start.jpg Kinderboekenweek Kinderboekenweek
15 sep 2013 logo WS 660x425.jpg Europese dag van de Talen op donderdag 26 september Europese dag van de Talen op donderdag 26 september
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).    

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren