7 apr 2014 JR4.jpg Aan deel 0, lesmethode Spaans voor groep 3/4 van Juan y Rosa, wordt hard gewerkt Aan deel 0, lesmethode Spaans voor groep 3/4 van Juan y Rosa, wordt hard gewerkt
5 apr 2014 Porta de la Feria de Abril 2014.JPG 'Feria de abril' in Nederlands op 13 april 'Feria de abril' in Nederlands op 13 april
4 apr 2014 juan computert.PNG TRIELE 2014 van de vakgroep Spaans op de basisschool TRIELE 2014 van de vakgroep Spaans op de basisschool
3 apr 2014 juan computert.PNG Twitter @juan_y_rosa voor leerkrachten of begeleider Spaans Twitter @juan_y_rosa voor leerkrachten of begeleider Spaans
17 feb 2014 juan computert.PNG Contact met andere Juan y Rosa leerlingen Contact met andere Juan y Rosa leerlingen
10 feb 2014 DSC00263web.jpg Behoefte aan ondersteuning voor Spaans? Behoefte aan ondersteuning voor Spaans?
banner week v hoogbegaafdheid JyR.png
Nieuwe conferenties en wat voortkwam uit de vorige 17 dec 2019

Het waren twee prachtige dagen in Nieuwegein tijdens de Conferentie van het SLO. Twee goede sprekers heb ik gehoord die op dag 1 en 2 de “keynotes” verzorgden. Op dag 1 pleitte Maarten Vansteenkiste voor het kijken met de ABC-bril in de omgang met cognitief begaafde kinderen (https://vimeo.com/373206467). Met behulp van die ABC-bril ben je beter in staat om deze kinderen intrinsiek gemotiveerd te houden. Als je met de ABC-bril kijkt naar gedrag bij kinderen (ook bij hoogbegaafden) kijk je vanuit de drie basisbehoeften voor groei en ontwikkeling van talent naar het gedrag. Je kijkt dan naar het kind en bevraag jezelf of voldaan wordt aan zijn basisbehoefte autonomie, (ver)bondenheid en competentie. Voorstel van Maarten Vansteenkiste is om die bril op te zetten vanuit nieuwsgierigheid naar het gedrag dat door het kind getoond wordt.   

De tweede spreker, op dag 2, was Patti Drapeaux. Zij sprak enorm innemend over wat verbeelding en creativiteit doet met motivatie. Ook zij zelf sprak met verbeelding en was zeer creatief met het betrekken van ons als publiek in haar betoog, hetgeen mij aanspoorde tot blijven luisteren, tot gemotiveerd luisteren. Er is helaas geen video van haar keynote van 14 november (nog) beschikbaar maar ik heb wel een mooi interview van haar over de inzet van hulpmiddelen, “Graphic Organizers”, die helpen bij het leren onthouden van informatie: klik hier.

Naar aanleiding van de conferentie van het SLO zijn twee nieuwe handleidingen in PDF versneld opgemaakt, een voor de leerlingen die beginnen met deel 0 en een voor de leerlingen die beginnen met deel 1. Bekijk ze hier: deel 0 en deel 1. Verder is er een samenvatting gemaakt voor de begeleiders van de “Juan y Rosa leermethode”. Open hier de samenvatting. 

Onlangs heeft Juan y Rosa zich ingeschreven voor de 3e Landelijke IB Conferentie op 10 maart 2020 in de Reehorst in Ede met een stand. Daar kunt u mij ontmoeten en vragen stellen over de leermethode en eventueel het lesmateriaal met korting bestellen. Met behulp van verbeelding en creativiteit zal ik je proberen te motiveren om mijn stand te bezoeken.

De week van Hoogbegaafdheid valt in 2020 in de week van 7 tot en met 15 maart. Vorig jaar heb ik voor het eerst deelgenomen. Dit jaar ga ik ook weer meedoen. Op de vooraf aangegeven locatie neem ik u mee in het beoogde effect op leerlingen die Spaans leren met Juan y Rosa. Houdt de website in de gaten en alle activiteiten die erop gezet worden zodat je je eigen route kunt samenstellen in die week. 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren