23 mei 2022 Touwtje springen 3 kinderen_001.png Zing, spring met de leerlingen de zomer in! Zing, spring met de leerlingen de zomer in!
23 mei 2022 Een patio in Córdoba met prachtige bloemen Córdoba, stad van de patio’s Córdoba, stad van de patio’s
23 mrt 2022 Toledo nieuwsbrief.jpg Toledo (Tolentum): de stad van nu Toledo (Tolentum): de stad van nu
23 mrt 2022 poster.png Het ruimtevaart pilotproject Het ruimtevaart pilotproject
23 mrt 2022 20220324_082844.jpg Het "Juan y Rosa" maart nieuws Het "Juan y Rosa" maart nieuws
23 mrt 2022 Schrijven met andere leerling.jpg Oproep voor penvriend(in) om in het Spaans mee te schrijven Oproep voor penvriend(in) om in het Spaans mee te schrijven
20210311_085655.jpg
Nieuwe ontwikkelingen voor 'Juan y Rosa' 9 jun 2021

In april heb ik afscheid genomen van de groep LBBO – specialisten begaafdheid: onze wederzijdse verwachtingen kwamen niet overeen. De LBBO-SB is een landelijke organisatie die goed werk verricht voor de huidige onderwijzers om vanuit het bestaande denkkader meer aandacht te vragen voor de hoogbegaafden uit de groep. Jammer dat ik hen niet kon enthousiasmeren om mogelijk vanuit een andere visie de intern begeleiders van de basisscholen en begeleiders van middelbare scholen te gaan ondersteunen. Deze prachtige bos tulpen werd bezorgd, ik dank de groep voor de prettige gesprekken.  

Tijdens de week van hoogbegaafdheid (alweer even geleden in de maand maart) heb ik een lezing verzorgd over de uniciteit van de Juan y Rosa leermethode en hoe u ermee aan de slag kunt gaan. De leermethode is ontstaan vanuit het hart van de hoogbegaafde. Als je de hoogbegaafde niet ziet vanaf het binnenstappen in de school, ben je hem voor het grootste deel al kwijt, is mijn stelling. De lezing ging over hoogbegaafde leerlingen op uw school, hoe ze zich kunnen verbergen en hoe u ze weer kunt uitdagen en prikkelen. Nieuw en op een andere manier ingericht lesmateriaal zal u daarbij kunnen ondersteunen zodat u passend onderwijs kunt aanbieden. Denk daarbij aan lesmateriaal dat flexibel is ingericht en waarbij de keuzes van de leerling centraal staan.

Deze lezing werd door een aantal geïnteresseerden gehoord en met een ervan, een medewerker van Ponte Psychologisch advies, ben ik verder in gesprek gegaan. Mogelijk leiden de vervolg gesprekken tot een nauwe samenwerking waarbij we meer passend materiaal voor hoogbegaafden willen gaan ontwikkelen en deze gaan afstemmen op de uniciteit van de Juan y Rosa leermethode. Het materiaal zal gepaard gaan met een praktische handleiding voor de begeleider. Het tijdig zien en (h)erkennen van hoogbegaafde leerlingen kan veel problemen voor hen in de toekomst wegnemen. We houden u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen in deze nieuwsbrief. 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren