9 feb 2016 Picasso 1955.jpg Uit de culturele agenda van de Spaanse ambassade in Den Haag Uit de culturele agenda van de Spaanse ambassade in Den Haag
9 feb 2016 Cadiz y carnaval.jpg Carnaval in Cádiz Carnaval in Cádiz
9 feb 2016 Silencio película de Almodóvar.jpg Almodóvar’s nieuwste film: Julieta Almodóvar’s nieuwste film: Julieta
9 feb 2016 Children books forever (2).jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
9 feb 2016 Roscón de Reyes.jpg Roscón de Reyes, wie kan hem zelf maken? Roscón de Reyes, wie kan hem zelf maken?
9 feb 2016 Don in Great Britain.jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
20210311_085655.jpg
Nieuwe ontwikkelingen voor 'Juan y Rosa' 9 jun 2021

In april heb ik afscheid genomen van de groep LBBO – specialisten begaafdheid: onze wederzijdse verwachtingen kwamen niet overeen. De LBBO-SB is een landelijke organisatie die goed werk verricht voor de huidige onderwijzers om vanuit het bestaande denkkader meer aandacht te vragen voor de hoogbegaafden uit de groep. Jammer dat ik hen niet kon enthousiasmeren om mogelijk vanuit een andere visie de intern begeleiders van de basisscholen en begeleiders van middelbare scholen te gaan ondersteunen. Deze prachtige bos tulpen werd bezorgd, ik dank de groep voor de prettige gesprekken.  

Tijdens de week van hoogbegaafdheid (alweer even geleden in de maand maart) heb ik een lezing verzorgd over de uniciteit van de Juan y Rosa leermethode en hoe u ermee aan de slag kunt gaan. De leermethode is ontstaan vanuit het hart van de hoogbegaafde. Als je de hoogbegaafde niet ziet vanaf het binnenstappen in de school, ben je hem voor het grootste deel al kwijt, is mijn stelling. De lezing ging over hoogbegaafde leerlingen op uw school, hoe ze zich kunnen verbergen en hoe u ze weer kunt uitdagen en prikkelen. Nieuw en op een andere manier ingericht lesmateriaal zal u daarbij kunnen ondersteunen zodat u passend onderwijs kunt aanbieden. Denk daarbij aan lesmateriaal dat flexibel is ingericht en waarbij de keuzes van de leerling centraal staan.

Deze lezing werd door een aantal geïnteresseerden gehoord en met een ervan, een medewerker van Ponte Psychologisch advies, ben ik verder in gesprek gegaan. Mogelijk leiden de vervolg gesprekken tot een nauwe samenwerking waarbij we meer passend materiaal voor hoogbegaafden willen gaan ontwikkelen en deze gaan afstemmen op de uniciteit van de Juan y Rosa leermethode. Het materiaal zal gepaard gaan met een praktische handleiding voor de begeleider. Het tijdig zien en (h)erkennen van hoogbegaafde leerlingen kan veel problemen voor hen in de toekomst wegnemen. We houden u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen in deze nieuwsbrief. 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren